Gebroken fietsketting

Beste vrienden,
De laatste rechte lijn naar santiago is ingezet, maar niet zonder slag of stoot!
Deze morgen zijn we om 8 uur vertrokken uit ons pension, waar ontbijten niet mogelijk was. We hadden een sleutel om buiten te komen, alle rolluiken waren nog naar beneden en eigenaars sliepen nog. We waren alleen op de wereld... Ook gisterenavond zaten we met ons drie in een eetzaal waar 200 man in kon, de tv loeihard want er was een voetbalmatch, en eten kwam er pas om half tien. Wel lekker, maar de paling die ze ons getoond hadden stond niet op het menu. Het was sla, tomaten, en ribbetjes met patatas fritas.
Ook voor het pension waren minstens 70 parkeerplaatsen en geen wagen te bespeuren.
Enfin, we zijn gaan ontbijten in het naburige dorp waar het al een heel gedoe was met stappers, busmensen, politie, winkels die net opengingen, enz....
In de kerk nog een stempel gehaald, water en druiven gekocht en vertrokken.
Niet ver, want de remblokjes die gisten vervangen werden, maakten lawaai en blokkeerden mijn voorwiel. Na wat gesleutel door taco, tweede start, goede start ...dachten we.
Taco zei dat het probleem opgelost was, maar ik moest nog altijd dubbel zo hard trappen, en bergop was er geen vooruitkomen aan. Dus derde keer remblokjes eraf, sleutelen, remblokjes er weer op. Toen ging het goed.
We wisten dat het een zware dag zou worden met heel veel heuvels, kleine en grote klimmetjes, grote en kleine afdalingen. Onze benen en knieen zijn ook moe en dan lijkt alles dubbel zo zwaar. We zijn nog nooit zoveel "iets" gaan drinken om wat bij te komen.
Bij de eerste herberg die we aandeden bleek dat een canadees zijn stempelboekje vergeten was, en dat heb je wel nodig als je aankomt in santiago. Omdat wij met de fiets waren, besloten we het boekje mee te nemen en de man onderweg te zoeken want die kon nog niet ver weg zijn. Op zoek naar een canadees die yvon d'avignon noemde, in de vijftig was, donkergrijze broek aanhad en niet te groot was. Elke keer wij wandelaars zagen, vanop onze fiets geroepen op yvon d'avignon. De meeste mensen zag je echt denken van die zijn niet goed wijs.....maar we hebben hem gevonden....een koele kikker, die 2 keer zo vlug stapte als de anderen en heel verbaasd keek toen we zijn naam riepen en hem zijn boekje overhandigden. Hij stopte het weg, zei dat het al de 2de keer was en stapte vrolijk door.
Nu ja, ons goeie werk voor vandaag zat erop.
Deze middag een broodje met gebakken ei gegeten ergens in een veld waar een kleine herberg stond.
Het was vandaag ook geen mooi weer. Deze morgen regende het lichtjes, er was veel mist en redelijk koud.
Na de sandwich zijn we weer vertrokken richting arzua, waar we zouden overnachten, want tussen arzua en santiago kan je alleen tussen de bomen slapen!
Tijdens een van de zware klimmetjes draaiden mijn pedalen "paraplu", en viel ik compleet stil. Heb nog op taco geroepen, etienne was de berg al over, maar die hoorde mij niet.
Ik zag mijn fietsketting plots 1 meter over de grond achter mijn fiets slijpen.....niet goed....
In ons boekje stond dat er in melide, dorp op 7 km een fietsenmaker was. Taco stelde voor om met mijn ketting daar naartoe te rijden, en ik en etienne zouden te voet volgen.
De heuvels op was niet zo leuk, heuvels af heb ik mijop mijn fiets gezet en mij laten rijden!
Taco liet onsweten dat de fietsenmaker siesta hield tot 4 uur, dus dat werd 1 uur wachten.
Tegen die tijd waren etienne en ik in het dorp en kon de fietsenmaker zelf de ketting op de fiets leggen! Toen hebben we de laatste 15km aangevangen naar onze eindbestemming voor vandaag. En laatste klimmetje van 10 percent wasde kers op de taart voor we het dorp binnenreden. Een nederlander die nog net iets vlugger kon stappen dan ik, was met de laatste kamer in het pension weg! Ander pension wat verder had nog 2 kamertjes met badkamer op de gang. Het was dat of niets. Het bed is 1,80 lang en heeft een bedsponde, dus etienne kan er niet tussen. Taco is dan door een soort tussenraam geklommen naar een kamer vol matrassen, en we hebben etienne nu op een dubbele matras gelegd, zodat zijn voeten over het bed kunnen steken. Na 4,5 weken onderweg wordt een mens inventief!
We hebben vanavond een schaal kip en frietjes opgegeten die bestemd was voor 6 personen! Maar daar zitten de klimmetjes voor iets tussen.
Wij hebbenook geziendat koen de fotos van de laatste dagen online gezet heeft, bedankt koen!
Morgen gaan we de laatste rechte lijn in, recht is ze niet echt want het is tot de laatste kilometer omhoog en omlaag. Nog 50 km en we zijn er. We kunnenhet zelf bijna niet geloven.
Jullie lezen het morgenavond wel, nadat we het slingerenvanhet wierrookvat hebben overleefd!
Heel veel groeten uit arzua van etienne,taco en margareta